torsdag den 20. oktober 2011

Indkøb af fotopapir!

Jeg fik forleden muligheden for at købe et lager af fotografisk papir fra primært 80'erne. Det skyldes, at den tidligere ejer, en rigtig fin fyr, købte det engang i 90'erne (tror jeg det var) som et slags 'livs forbrug af fotopapir'. Han havde, ligesom så mange andre måbende fotografer dengang, ikke set den digitale revolution komme. Deraf tilnavnet 'revolution', vil jeg tro?
Han kaldte det selv for "noget nær mit livs dårligste timing". Den digitale revolution, sammen med Canons skift fra FD-mount (mount = objektivfatning) til EF-mount i 1987, der fra den ene dag til den anden gjorde alle ældre Canon-objektiver ubrugelige med fremtidens Canon-udstyr, gjorde ham forståeligt nok ærgerlig over fotografien som branche.
Siden har papiret ligget hos ham og ventet på, at nogen ville udnytte det til igen at skabe noget kreativt med analog fotografi.
Jeg har lavet en hurtig hovedudregning, der skulle være omkring 5500 stykker fotografisk papir i alle størrelser, tykkelser, toner, kontrastgradueringer, osv. Fra ca. 6x10cm til 50x60cm.
Det meste af det er såkaldt baryt-papir, hvilket er fiber-baseret og kræver en særlig fremkaldemetode. Heri indgår en tørpresse (tror jeg det hedder), som skal undgå at papiret krøller og sådan. Sådan en har jeg ikke, så det vender jeg tilbage til på et senere tidspunkt.
Resten er almindelig RC-papir (Resin-Coated = plastik-belægning), og det kan jeg bruge uden videre gøgl.
Der er mest Agfa og Kodak professional, så er der en del Kodak Elite Fine Art (good shit), en portion Efke og en enkelt pakke Ilford.

Her er alt papiret, undtagen 50x60cm stykkerne.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Du overeksponerer dine papirbilleder. Fremkalderen virker sansynligvis som den skal. Husk at blænde ca to trin ned, på forstørrelsesapparatet, inden du eksponerer papiret.
    Det giver også skarpere billeder.

    VH Nicholas

    SvarSlet
  2. hej har du brugt alt dit papir? hvis ikke er du velkommen til at kontakte mig på 28222754

    SvarSlet