tirsdag den 18. oktober 2011

Første fremkaldelse af sort/hvid-film

For ikke så længe siden prøvede jeg, sammen med min ven Søren, at fremkalde film for første gang. Det kunne jeg (endelig!) komme til at gøre, fordi jeg havde fået udstyret til et komplet mørkekammer af en anden ven Alexander, som ikke havde plads til det i hans nye lejlighed.
Det første problem Den første udfordring bestod i kemikalierne. Jeg havde fået 1l Tetenal Ultrafin filmfremkalder og en næsten tom Ilford Rapid Fixer (og en Ilford Multigrade Developer til papir, men den lader vi lige ligge). 

Jeg skulle altså anskaffe mig et stoppebad til brug mellem filmfremkalder og fixer. Et velkendt trick for at spare penge (man er vel jyde), er at bruge eddikesyre som stoppebad i en 2 % opblanding med vand. Og når nu en liter 32 % eddikesyre koster 20-25 kroner, så rækker det jo langt, for så blander man det 1+15. (Min lokale fotopusher fortalte mig, at man bør bruge citronsyre i stedet, hvis man bekymrer sig om miljøet. Jeg mangler stadig at finde ud af, hvad jeg skal gøre af resten af kemikalierne, når jeg har brugt dem. Så indtil videre har jeg bare lukket øjnene og hældt det i vasken. Fy skamme mig.)
Jaja, alle ved hvordan
eddikesyre ser ud. Men det
er sjovt at sætte billeder ind
.
Nå, jeg skulle også bruge noget mere fixer, eftersom den smule jeg havde tilbage sandsynligvis var for gammel. Min fotopusher fører bare ikke længere kemikalier til filmfremkaldning! Det er der nok ikke mange der gør i Jylland. Så måtte jeg jo få Søren, som også bor i København, til at købe mig en dunk Ilford Hypam Rapid Fixer. (Du kommer til at fortryde det, hvis du spørger mig hvad forskellen på de to nævnte fixere er - jeg ved det nemlig. Det er ikke meget.)
Så langt så godt. Lige så snart Søren fik sin røv og fikseren med til Jylland, så gik vi i gang. Man har faktisk ikke brug for et decideret mørkekammet til at fremkalde filmen til negativer, for det eneste man skal gøre i fuldstændig mørke, er at rulle filmen på en spole og komme den i fremkaldertanken. Det er til gengæld også svært nok, og til det skal man altså bruge fuldstændig mørke. Vores toilet har ingen vinduer, så der blev det. (Man kan også købe en mørkekammerpose, som denne her. Den blev anbefalet af en på www.phosee.dk, og jeg overvejer den lidt. Men det er vist en luksus.)
Så det man skal have med ind i det interimistiske mørkekammer er; en eksponeret film eller to (min fremkaldertank har plads til to spoler), fremkaldertank, spoler, øloplukker og en saks. Jeg havde to Ilford HP5+ film, som jeg havde haft liggende i et år, fra da jeg startede med at fotografere analogt. 
Man sikrer sig først, at rummet er tilstrækkeligt mørkt ved at stå derinde i 5 minutter. Tommelfingerreglen er, at hvis du kan se noget frem for dig efter 5 minutter er der IKKE mørkt nok. Det er svært at gøre et rum med vinduer så mørkt. Derefter åbner man filmkassetten med øloplukkeren. Når man lader filmen ind i rullen, foregår det således (bare i mørke, rigtig meget mørke):
Filmen føres ind i spolen.
Jeg har dog været så heldig at få en orange plastik-dippedut med til mine spoler (yay!), så det gør arbejdet væsentligt nemmere. ...Fandt jeg ud af, efter at have knoklet med ovenstående metode i 3 kvarter på badeværelset. I total mørke selvfølgelig.
Men "med plastik-dippedut bliver livet som en leg", som man jo siger.
Fedt for dig, hvis du får hjælp af orange plastik.
Efter opspolingen af filmen skal spolerne ned i fremkaldertanken, som skal lukkes tæt. 
OG SÅ KAN LYSET TÆNDES, HURRA!
Nu kommer næste udfordring; kemikalierne skal blandes og opnå den rette temperatur. Når jeg blander mit Tetenal Ultrafin 1+10, dvs 1 del + 10 dele vand, og holder det ved 20°C, så er fremkaldetiden 4:30 min. Fremkaldetider for stort set alle fremkalder- og filmkombinationer kan i øvrigt findes på digitaltruth.com
Men at opnå den rette temperatur til fremkalder, stoppebad og fixer, det kan være en frustration uden lige! Jeg blandede væskerne med nogenlunde 20°C vand, og lod dem så stå i et lidt koldere vandbad. Fremkalderen blev på et tidspunkt for kold, og jeg måtte lade varmt vand løbe ned over bægerets side indtil det nåede rette temperatur. -.-'
Men herefter går det stærkt. Fremkalderen hæles i fremkaldertanken, der agiteres/kippes (dåsen vendes forsigtigt på hovedet og tilbage igen) konstant de første 30 sekunder, derefter to gange hver 30. sekund. Efter hver agitation skal man banke tanken let ned i bordet for at frigøre luftbobler, så de ikke sætter sig på filmen. Agitationstider varierer lidt alt efter om man har eksponeret filmen efter en højere eller lavere ISO, hvor lang tid man fremkalder filmen, hvilken fotograf man spørger, osv. Standard er vist hver 30. sekund eller hvert minut.
Der agiteres.
Fremkalderen hældes ud 15-30 sekunder inden tiden er helt gået. Den fortsætter nemlig med at virke lidt endnu, og så har man tid til at hælde stoppebadet på. Stoppebadets temperatur er vist ikke helt så vigtig som fremkalderens. Det skal også bare være i tanken i et minuts tid, ikke super vigtigt. 
Min fixer er jo såkaldt "rapid fixer", hvor godt det så end er. Den skal i hvert fald i tanken efter stoppebadet, og blive deri i 2 minutters tid. Nogle fixere længere tid. Fixeren skal også agiteres.
Efter fixeren skal filmen skylles. Som Ansel Adams vistnok beskriver i sin bog "The Negative" (meget berømt bog blandt kendere, at du ved det), kan man hælde vand i tanken, agitere i 10 sekunder, hælde vandet ud og frisk vand i, agitere 20 sekunder og gentage det med 30 sekunder til sidst. Så spilder man ikke vand ved at lade litervis strømme fra hanen gennem tanken, som mange folk ellers gjorde engang. "Tsk tsk" til mange folk engang.
Til slut kan man vædde filmen ved at lade den løbe igennem et kar med vand blandet op med sæbe (uden at det skummer!) for at fjerne overfladespænding og sørge for, at vandet løber let af filmen. Man kan også bruge et specielt gennemfugtningsmiddel, som f.eks. det der engang hed Agepon.
Så skal negativerne bare hænges til tørre i et nogenlunde støvfrit rum; toilettet f.eks. Det tager ikke så lang tid. (Jeg havde bare hængt dem på tøjtørrestativet i baggangen. Plus jeg var utålmodig efter at se resultatet, så tog negativerne ned og forstørrede dem i mit forstørrelsesapparat 20 minutter efter at have hængt dem op. Rebel!)
OG SÅ! Så er der sgu fremkaldte negativer!
Her er et
udklip fra en
stripe af mine
første negativer.
PS: Jeg ved endnu ikke, om de her negativer rent faktisk blev fantastiske, da jeg ikke har fremkaldt dem ned på papir. Fortsættelse følger!

2 kommentarer:

  1. Hej Jeppe
    Er du der endnu?? Prøv at kigge på Fotoimpex.de
    Der har de alverdens ting til analogt foto til rimelige priser.
    Jeg kan heller ikke slippe det analoge. Jeg samler på kameraer, og har fotograferet med pladekameraer fra 1915!
    Venlig hilsen
    Anders

    SvarSlet
  2. Hej Anders.

    Jeg eksisterer skam endnu - jeg har bare ikke haft adgang til mørkekammer i et års tid efterhånden, og studierne tager også meget af min tid. Det er trist, og det gør ondt, men jeg må være ærlig og indrømme, at jeg ikke ved hvornår bloggen kommer op og køre igen. Jeg trøster mig selv med, at analog fotografi jo ikke 'løber nogen vegne', om man så må sige. Ingen investeringer i nyt udstyr pga. forældelse som i digital fotografi.
    Hvor er det dejligt at høre, at du er bidt af en gal kamera-samler! Jeg har selv en svaghed for loppemarkedsfund. Du skulle næsten tjekke http://junkstorecameras.com/ ud, det er en dejlig side der stråler af kærlighed til gamle "ubrugelige" kameraer. Og hvor er det fedt, at du har skudt med pladekameraer. Puh, det ville jeg gerne. Overvejede engang at tage på en højskole, hvor fotolæreren var hardcore til pladekameraer. Nu har jeg glemt hvad skolen hed.
    Tak for tippet om hjemmesiden i øvrigt! Jeg har selv været meget tilfreds med www.macodirect.de, hvor man dog skal bestille for mindst 40 euro, hvilket er lidt irriterende. Priserne ser ved en kort sammenligning ud til at være nogenlunde det samme. Kunne ikke finde Compard R09 One Shot på fotoimpex, som jeg bryder mig vældigt om, fordi det er en wannabe Agfa Rodinal, men de har den anden Rodinal-kopi, som skulle være det samme.
    Igen, dejligt at høre fra en ligesindet.

    Venlige hilsner,
    Jeppe.

    SvarSlet